the jungle is a skyscraper performance in collaboration with Stefanie Seibold, commissioned by If I Can’t Dance , I Don’t Want To Be Part Of Your Revolution, performed at Frascati, Amsterdam, The Netherlands, 22 September 2009_curated by Frederique Bergholtz /La jungla es un rascacielos  performance en colaboración con Stefanie Seibold, comisionado por If I Can’t Dance, I Don’t Want To Be Part Of Your Revolution, performado en Frascati, Amsterdam, Los Países Bajos, 22 de Septiembre del 2009_curado por Frederique Bergholtz.

the jungle is a skyscraper takes as a starting point the costume politics of jazz musician Sun-Ra and the Arkestra in their musical performances throughout the world. The combination of music, politics and sciencefiction elements resulting in emancipatory narratives such as afrofuturism and other alien-myth-sciences are in a fascinating way specific to the stage performances of the Sun-Ra Arkestra – oscillating between the sacred and the glitzy – in conjunction with a wider politics of form. The shape of Jazz to come – an early album-title by Free-Jazz pioneer Ornette Coleman for example, alluded to the ongoing discussions around concepts like form and anti-form in music and in other artistic practices of the 1960s. In the performance the jungle is a skyscraper concepts like consonance and dissonance, shape and shapelessness or the known and the unknown are to be consequently renegotiated within the specific objects and unfoldings of the performance, to be newly combined presenting sounds, surfaces, textures and materials as the locus of the political.

La jungla es un rascacielos toma como punto de partida la política del disfraz utilizada por el músico de Jazz Sun-Ra y la Arkestra, en sus performances musicales alrededor del mundo. La combinación de elementos musicales, políticos y de ciencia ficción trae como resultado narrativas emancipadoras como el afro-futurismo y otras ciencias-mitos-alienígenas, las cuales son constitutivas, de una manera fascinante, a las apariciones escénicas de Sun-Ra Arkestra   –que oscilan entre lo sagrado y lo centellante– en conjunción con una política más amplia sobre la forma. The Shape of Jazz to Come, título de un álbum del pionero del Free-Jazz Ornette Coleman, aludió, por ejemplo, a las discusiones vigentes acerca de conceptos como forma y anti-forma en la música y en otras prácticas artísticas de los años sesenta. En el performance La jungla es un rascacielos, los conceptos como consonancia y disonancia, lo figurativo y lo anti-figurativo o lo conocido y lo desconocido son renegociados, consecuentemente, en los objetos y desdoblamientos del performance para ser nuevamente combinados; presentando sonidos, superficies, texturas y materiales como el locus de lo político.

Stefanie Seibold and Teresa María Díaz Nerio

Stefanie Seibold’s web page http://www.clevergretel.com/

the jungle is a skyscraper MHKA, Antwerp, Belgium, 10 December 2009_as part of the exhibition Textiles curated by Grant Watson/ MKHA, Antwerp, Belgica, 10 de Diciembre del 2009_como parte de la exhibición Textiles curada por Grant Watson.

%d bloggers like this: