Trujillo’s Island 2007, Gerrit Rietveld Academie, Amsterdam, The Netherlands/La Isla de Trujillo 2007, Gerrit Rietveld Academie, Amsterdam, Los Paises Bajos. photographs by Charlott Markus/fotografía de Charlott Markus.

Trujillo’s Island is a performance work which is based on a photograph of Trujillo at the beginning of his dictatorship (Trujillo was a dictator in the Dominican Republic from 1930-1961) were he wore a very elaborate costume full of insignias and shiny things, all to show how heroic and elegant he was, and how powerful and white he looked like. In the process of the creation of this work I was inspired by South African flowers, specially Proteas and Encephalartos, a cycad, a palm tree that has many varieties and which is endangered and survives mostly in European Botanical Gardens, the plants came into the work because of their extreme beauty and their features which in some cases remind us of male sexual organs, this comes from the fact that Trujillo was a very narcissistic person and this was one of the main questions I had in the creation of this work. This relation of narcissism and the question of the self effacing creature, was reflected into the fragility of the materiality of the work, which was completely made out of cardboard, also the fact that everything is made out of the same material not only hinted on the-man-that- owned-the-island for thirty years, but also to the fact that the only thing which stands out as being something else is the performing body. The performance consists in standing completely immobile on top of the cardboard island.

La Isla de Trujillo es un performance basado en una fotografía de Rafael Leónidas Trujillo al principio de su dictadura (Trujillo fue un dictador en la República Dominicana 1930-1961). En esta fotografía Trujillo vestía un traje muy elaborado lleno de medallas y cosas resplandecientes, todo esto para enseñar cuán heroico y elegante era, y cuán poderoso y blanco parecía. En el proceso de creación de esta obra estuve inspirada por las flores sudafricanas, especialmente por  las proteas y Encephalartos, una Cycadophyta, la cual es una palma que tiene muchas variedades y las cuales están en peligro de extinción y sobreviven mayoritariamente en los Jardines Botánicos de Europa. Las plantas vienen a la obra por la extremada belleza de sus rasgos que en algunos casos nos recuerdan a los órganos sexuales masculinos. Esto viene del hecho de que Trujillo era una persona muy narcisista y ésta era una de las mayores preguntas que me formulé en la creación de la obra. Esta relación de narcisismo y la cuestión de la criatura ensimismada fueron reflejadas en la fragilidad de la materialidad de la obra, la cual fue hecha completamente con cartón. Además, el hecho de que todo fue creado con el mismo material no sólo apunta al hombre-dueño-de-la-isla por treinta años, sino también al hecho de que lo único que sobresalía como algo distinto era el cuerpo en situación de performance. El performance consiste en estar parada, de manera inmóvil, encima de la isla de cartón.



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